Bestuur

Het bestuur wordt jaarlijks verkozen en bestaat uit een enthousiaste ploeg die ervoor gaat.

Filip Winderickx
Filip WinderickxVoorzitter
Luc Panis
Luc PanisSecretaris a.i. & Ceremoniemeester
Joris Vanderveken
Joris VandervekenProgramma
Lieve Meganck
Lieve MeganckOndervoorzitter
Robert Waldeyer
Robert WaldeyerPenningmeester
Axel Van der Heyden
Axel Van der HeydenSecretaris
Willy Roelandts
Willy RoelandtsProgramma

Bestuur overzicht

2023 – 2024

Voorzitter Filip Winderickx
Ondervoorzitter Lieve Meganck
Secretarissen Luc Panis en  Axel Van der Heyden
Penningmeester Robert Waldeyer
Programmaverantwoordelijke Willy Roelandts
Joris Vanderveken
Ceremoniemeester Luc Panis
Past voorzitter Georges Spilliaert

2022 – 2023

Voorzitter Filip Winderickx
Ondervoorzitter Marie Lambrecht
Secretaris Luc Panis
Penningmeester Robert Waldeyer
Programmaverantwoordelijke Willy Roelandts
Joris Vanderveken
Ceremoniemeester Luc Panis
Past voorzitter Georges Spilliaert

2021 – 2022

Voorzitter Georges Spilliaert
Ondervoorzitter Filip Winderickx
Secretaris Luc Panis
Penningmeester Robert Waldeyer
Programmaverantwoordelijke Willy Roelandts & Joris Vanderveken
Ceremoniemeester Luc Panis
Past voorzitter

2020 – 2021

Voorzitter Georges Spilliaert
Ondervoorzitter Dirk Deceuninck
Secretaris Luc Panis
Penningmeester Robert Waldeyer
Programmaverantwoordelijke Willy Roelandts & Joris Vanderveken
Ceremoniemeester Luc Panis
Past voorzitter

2019 – 2020

Voorzitter Georges Spilliaert
Ondervoorzitter
Secretaris Rita Morbée
Penningmeester Robert Waldeyer
Programmaverantwoordelijke Willy Roelandts & Joris Vanderveken
Ceremoniemeester Luc Panis
Past voorzitter Benny Caelen

2018 – 2019

Voorzitter Benny Caelen
Ondervoorzitter Georges Spilliaert
Secretaris Rita Morbée
Penningmeester Robert Waldeyer
Programmaverantwoordelijke Willy Roelandts & Joris Vanderveken
Ceremoniemeester Luc Panis
Past voorzitter Guido Schouteet

2017 – 2018

Voorzitter Guido Schouteet
Ondervoorzitter Benny Caelen
Secretaris Rita Morbée
Penningmeester Robert Waldeyer
Programmaverantwoordelijke Willy Roelandts & Joris Vanderveken
Ceremoniemeester Luc Panis
Past voorzitter Herman Smet

2016 – 2017

Voorzitter Herman Smet
Ondervoorzitter Guido Schouteet
Secretaris Rita Morbée
Penningmeester Robert Waldeyer
Programmaverantwoordelijke Willy Roelandts & Joris Vanderveken
Ceremoniemeester Luc Panis
Past voorzitter Joris Vanderveken

2015 – 2016

Voorzitter Joris Vanderveken
Ondervoorzitter Herman Smet
Secretaris Rita Morbée
Penningmeester Robert Waldeyer
Programmaverantwoordelijke Willy Roelandts
Ceremoniemeester Luc Panis
Past Voorzitter  Willy Roelandts

2014 – 2015

Voorzitter Willy Roelandts
Ondervoorzitter Véronique Bruneel
Secretaris Rita Morbée
Penningmeester Robert Waldeyer
Programmaverantwoordelijke Joris Vanderveken met medewerking van het Bestuur, inzonderheid Willy Roelandts
Ceremoniemeester Luc Panis
Past voorzitter Luc Vancampenhout

2013 – 2014

Voorzitter Luc Vancampenhout
Ondervoorzitter Willy Roelandts
Secretaris Rita Morbée
Penningmeester Robert Waldeyer
Programmaverantwoordelijke Wim Van den Houte met medewerking van het Bestuur, inzonderheid Willy Roelandts
Ceremoniemeester Luc Panis
Past voorzitter Chantal Tonniau

2012 – 2013

Voorzitter Chantal Tonniau
Ondervoorzitter Luc Vancampenhout
Secretaris Rita Morbée (back-up: Jürgen Penne )
Penningmeester Robert Waldeyer
Programmaverantwoordelijke Wim Van den Houte met medewerking van het Bestuur, Stéphan Richard , Willy Roelandts , Nathalie Roijer en Paul Vanden Meerssche
Past voorzitter Jean Van den Bergh

2011 – 2012

Voorzitter Jean Van den Bergh
Ondervoorzitter Chantal Tonniau
Secretaris Jürgen Penne
Penningmeester Wim Van den Houte
Programmaverantwoordelijke Stéphan Richard met medewerking van het bestuur, Willy Roelandts en Anita Vandenberghe
Past voorzitter Paul Vanden Meerssche

2010 – 2011

Voorzitter Paul Vanden Meerssche
Ondervoorzitter Jean Van den Bergh
Secretaris Jürgen Penne
Penningmeester Chantal Tonniau
Programmaverantwoordelijke Wim Van den Houte & Willy Roelandts
Past voorzitter Robert Waldeyer

2009 – 2010

Voorzitter Robert Waldeyer
Ondervoorzitter Paul Vanden Meerssche
Secretaris Jaco Vankelecom
Penningmeester Chantal Tonniau
Programmaverantwoordelijke Marc Watté
Past voorzitter Luc Panis

2008 – 2009

Voorzitter Luc Panis
Ondervoorzitter André Van den Moortel
Secretaris Chantal Tonniau
Penningmeester Jaco Vankelecom
Programmaverantwoordelijke Marc Watté
Past voorzitter Damien Van Cutsem

Geschiedenis

De Brabant Business Club, kortweg BBC, is sinds 1988 een trefpunt voor ondernemers uit de regio West-Brabant. Enkele vrienden hadden nood aan een ontmoetingsplaats waar men onder “soortgenoten” een glas kon drinken en van gedachten wisselen.
De echte doorbraak kwam er toen de BBC zijn clublokaal verplaatste naar RSC Anderlecht . Daar werden wekelijks belangrijke personaliteiten uitgenodigd, om even te komen spreken. Enkele namen: Eddy Merckx, Guy Verhofstadt, Guy Thys, Hugo Weckx, Louis Tobback enz.. Geregeld waren er een honderdtal aanwezigen. BBC werd snel een “Must in de regio”. Men wou erbij zijn, en erbij horen.

Echter, een ander lokaal werd noodzakelijk en Relais Delbeccha in Dilbeek werd de nieuwe locatie van BBC. Daar, in de knusse zetels bij de haard, ontstonden vele boeiende discussies. En ook het plan om in 1994 een grootse Lustrumviering te organiseren. Het Kasteel van Groot-Bijgaarden werd afgehuurd, casinotafels werden aangevoerd, verschillende orkesten zorgden voor de juiste sfeer, een motivator hield zijn peptalk en vele topleveranciers uit de streek zorgden voor de gastronomische ondersteuning. Het succes was overweldigend : 500 aanwezigen. Het was een goed gevoel om BBC’er te zijn. Echt iets om fier op te zijn.

De jaren gaan verder. Elk jaar wisselt het bestuur, maar keer op keer met een gezonde doorstroming. Als bestuurslid kan men max. 2 jaar na elkaar actief deelnemen, zodat vele leden de kans krijgen om mee te sturen. De wekelijkse vergaderingen worden inhoudelijk sterker en er komen meer om meer leden naar het clublokaal dat intussen verplaatst is naar “Villa ter Brempt” in Groot Bijgaarden. Deze locatie bood een knus, intiem clublokaal dat tevens de mogelijkheden biedt om grotere organisaties te realiseren.

1999 . Het jaar van ons tweede lustrum. Deze maal geen grootse manifestatie maar een zéér speciale activiteit voor de leden. De snelle beslissers (max. 50 deelnemers) stond een verrassingsdag te wachten : het werd een dagreis naar Ascot om er de prestigieuze paardenrennen bij te wonen met alles erop en eraan. De deelnemers zijn nog steeds enthousiast, de afwezigen zitten nog met een wrange nasmaak.
Maar de BBC doet nog wat anders dan feesten. Het clubblad “de BBC’er” zag het levenslicht; van een losse folder groeide dit blaadje al vlug uit tot een blad in vierkleurendruk op professionele manier samengesteld met alle nodige duiding en informatie.

De BBC organiseerde in 1998 voor de eerste maal zijn “BBC-forum” . Regelmatig komen mensen van topniveau over een vooraf bepaald item een voordracht en/of paneldiscussie houden.

In het werkingsjaar 2000-2001 werd een website gecreëerd en schakelden we over op elektronische post, zodat de papieren BBC’er overbodig werd. Op de regelmatig bijgewerkte site kunnen we onze inschrijvingen doen voor alle activiteiten en vinden we alle info over de leden en de vergaderingen met verslagen en foto’s.

Tussen 2003 en 2009 vergaderden we eerst enkele jaren in Klein Veldeken te Asse, gevolgd door een korte passage bij Erudict in Groot-Bijgaarden .

In het werkingsjaar 2003-2004 vierden we ons derde lustrum, in het teken van Noord-Frankrijk met als bekroning een vergadering en lunch met de Rijselse Kamer van Koophandel.

In 2009 stond het vierde lustrum op het programma, gespreid over twee dagen in respectievelijk Vlaanderen en Wallonië. We volgden de Ronde van Vlaanderen met een VIP-behandeling van de start in Brugge tot bij de aankomst van de zegevierende Stijn Devolder in Meerbeke. In Wallonië kregen we een cursus defensief autorijden en lunchten we in de Cercle de Wallonie in Namen, waar we ook een parfumfabriek bezochten, gevolgd door een diner in Groot-Bijgaarden.

In 2009 vestigden we ons clublokaal opnieuw in Asse en wel in kasteel Waalborre. Sindsdien kan na elke clubavond om 20.30 uur een avondmaal (één hoofdgerecht) ter plaatse genuttigd worden. Deze formule kent veel succes bij de leden.

In 2014 vierden we het zilveren jubileum (vijfde lustrum). Op 6 en 7 mei bezochten we in dit kader de Franse Lichtstad. Na een koude lunch in ons kasteel Waalborre, vertrok de bus richting Parijs. We reden de stad binnen langs het noordoosten : Parc de la Villette, waar voornamelijk het in aanbouw zijnde “philharmonie de Paris” opvalt. Via de avenue Jean Jaurès, de kaai van het Canal Saint-Martin, de Place de la Bastille, le pont d’Austerlitz en Bd Port-Royal ging het naar de tour Monparnasse. Daar genoten we vanop de 56e verdieping van een prachtig panoramisch zicht over Parijs. Rond 20 uur was het tijd voor een zeer welgekomen diner in restaurant Le Berkeley, Avenue Matignon, dichtbij de Champs Elysées.
Daarna volgde een rondrit en uitstap in de buurt van het Louvre. De “Colonnes de Buren” en de tuin van de “Passage du Perron” konden we bekijken door de traliehekkens; bij de Piramide van het Louvre ontdekten we de Chinese invloeden van de architect Leoh Ming Pei.
Via de Opéra de Paris ging het naar de place Pigalle en place Blanche. Na lang aanschuiven op de boulevard de Clichy konden we, samen met een 1000-tal andere gegadigden, genieten van een prachtige, feeërieke show in de Moulin Rouge.
Daarna volgde een driegangenmaaltijd in het restaurant “Au Pied de Cochon”, waar we even konden uitrusten tot het tijd werd voor het hoofddoel van onze reis : de vroegmarkt van Rungis. Twee gidsen leidden ons rond door de hallen van vis, vlees, gevogelte, groenten & fruit, melkproducten en bloemen.
Rond 8 uur stond een copieus, maar lekker ontbijt klaar met regionale producten.
De terugreis naar Brussel verliep zeer vlot. Op het voorziene tijdstip reden we de parking van kasteel Waalborre op. Johan serveerde ons tomaat-garnaal met frietjes als kleine eindlunch. Tot slot en afscheid kreeg iedereen een speciale lustrumeditie van onze BBC-paraplu. Moe maar heel voldaan keerden onze 31 BBC’ers huiswaarts, met dank aan allen die hieraan hebben meegewerkt.

Tijdens ons 5e lustrumjaar kregen we zeer veel interessante politieke sprekers over de vloer, zoals Sven Gatz, Koen Geens, Maggy De Block, Ben Weyts.

Charter

Wij, BBC-leden, maken deel uit van een business club die opgericht werd in 1988 naar het model van de Britse Clubs. In onze club wordt uitermate veel belang gehecht aan de sociale omgang onder de leden. De Brabant Business Club werd opgericht om voornamelijk Brabantse ondernemers bij elkaar te brengen. Het bevorderen van de persoonlijke relaties is de basis van onze doelstellingen.
Het omgaan met elkaar in een vriendschappelijke sfeer staat er centraal. Deze gemoedelijke sfeer creëert een gunstig klimaat om contacten te leggen, ervaringen uit te wisselen en nieuwe ideeën op te doen.

Ons clublokaal bevindt zich in het Kasteel Waalborre te Asse (Parklaan 20). Elke dinsdagavond kunnen de talrijke managers in een ongedwongen sfeer kennis maken met elkaar, hun ervaringen uitwisselen en er eventueel zelfs nieuwe klanten en leveranciers uit eigen streek ontmoeten. De nadruk wordt gelegd op de mens als ondernemer, de activiteiten binnen het bedrijf zijn een toegevoegde waarde.

De samenkomsten beperken zich niet enkel tot aangename clubavonden: initiatieven op economisch, cultureel en sociaal vlak zijn in het programma verweven.

We hebben oog voor het imago van onze club. We kleden ons zakelijk en gaan steeds hoffelijk met elkaar om.
Het regelmatig aanwezig zijn van de leden op dinsdagavond is een bijkomende stimulans voor het bestuur om een platform te creëren waarin de doelstellingen op de meest optimale wijze kunnen verwezenlijkt worden.

De BBC is een club met een missie. Ze wil haar leden helpen zich voortdurend bij te sturen in een steeds veranderende en sneller evoluerende economie. Wij zien vernieuwing en verandering als een uitdaging en een opportuniteit. Het samenzijn van ondernemers uit verschillende sectoren creëert een meerwaarde voor onze leden.

Statuten

STATUTEN BRABANT BUSINESS CLUB – DECEMBER 2023

HOOFDSTUK I. RECHTSVORM – NAAM – GEWEST – DOEL – VOORWERP – DUUR

Artikel 1. Rechtsvorm – naam – identificatie

  • 1. De vereniging is een rechtspersoon in de rechtsvorm van een vereniging zonder winstoogmerk (“vzw”) op grond van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen van 23 maart 2019, gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad van 4 april 2019 (“WVV”).
  • 2. De vzw draagt de naam Brabant Business Club – BBC (afgekort).

Artikel 2. Zetel

  • 1. De zetel van de vzw is gevestigd in het Vlaams Gewest, Henri Moeremanslaan 86 1700 Dilbeek.
  • 2. Het bestuursorgaan is bevoegd de zetel van de vzw binnen het Vlaams Gewest te verplaatsen. Deze beslissing vereist geen statutenwijziging.

Artikel 3. Belangeloos doel

  • 1. De vzw heeft als belangeloos doel een Nederlandstalige vriendenclub te zijn die openstaat voor managers, bedrijfsleiders, ondernemers en in het algemeen mensen met een verantwoordelijke functie in de profit- of de non-profitsector, ook als zij reeds op rust zijn. Het doel is om deze mensen de gelegenheid te bieden eenmaal per week samen te komen op een vaste stamplaats of elders bij bedrijfsbezoeken en dergelijke.

De leden die we voor ogen hebben zien vernieuwing en verandering in een steeds sneller evoluerende economie en samenleving als een uitdaging en een opportuniteit om zichzelf voortdurend bij te sturen.  Zij delen graag hun kennis, luisteren naar het verhaal van anderen en helpen elkaar.

Het samenbrengen van verantwoordelijke leden uit verschillende sectoren binnen een ruime regio creëert hierbij een meerwaarde.

  • 2. Tot de concrete activiteiten waarmee de doelstellingen van de vzw worden verwezenlijkt, behoren onder meer:
  • het organiseren van laagdrempelige, gemoedelijke ontmoetingen (clubavonden)
  • het creëren van mogelijkheden om in een spontane sfeer persoonlijke, waardevolle en langdurige vrienden- en zakenrelaties tot stand te brengen
  • het uitnodigen van experten om toelichtingen te geven over interessante domeinen
  • het bezoeken van bedrijven, instellingen en organisaties.
  • 3. De vzw kan alle handelingen stellen die rechtstreeks of onrechtstreeks verband houden met haar belangeloos doel.
  • 4. Daarnaast kan de vzw alle activiteiten ontplooien die rechtstreeks of onrechtstreeks bijdragen tot de verwezenlijking van voormeld belangeloos doel, met inbegrip van bijkomstige handelsactiviteiten waarvan de opbrengsten zullen worden bestemd voor de verwezenlijking van het belangeloos doel.

Artikel 4. Duur

De vzw is opgericht voor onbepaalde duur.

HOOFDSTUK II. LEDEN

Artikel 5. Leden

  • 1. Er zijn minstens twee leden. Elke natuurlijke persoon kan als lid aanvaard worden door het bestuursorgaan. Leden zijn in hun hoedanigheid van lid niet aansprakelijk voor de verbintenissen van de vzw.
  • 2. De kandidaat-leden richten hun kandidaatstelling aan het bestuursorgaan.
  • 3. Het bestuursorgaan beslist over de aanvaarding van de kandidaat als lid op zijn eerstvolgende vergadering.
  • 4. Het bestuursorgaan kan discretionair en zonder verdere motivatie beslissen dat een kandidaat niet wordt aanvaard als lid. Tegen deze beslissing is geen beroep mogelijk.
  • 5. Leden hebben alle rechten en verplichtingen die in het WVV en in deze statuten worden beschreven.
  • 6. Leden hebben stemrecht.
  • 7. Leden betalen een lidmaatschapsbijdrage die jaarlijks wordt vastgelegd door het bestuursorgaan en die maximaal 5 000 EUR bedraagt.
  • 8. Geen enkel lid kan enige aanspraak laten gelden of uitoefenen op het bezit van de vzw op grond van de enkele hoedanigheid als lid. Deze uitsluiting van rechten op de activa geldt te allen tijde: tijdens het lidmaatschap, bij beëindiging van het lidmaatschap om wat voor reden dan ook, bij ontbinding van de vzw, enz.

Artikel 6. Uittreding

  • 1. Leden kunnen op elk ogenblik uittreden als lid door via brief of mail een melding te richten aan het bestuursorgaan. Het ontslag gaat onmiddellijk in.
  • 2. Indien door het ontslag het aantal leden onder het wettelijk minimum daalt, dan wordt het ontslag van het lid opgeschort totdat er na redelijke termijn een vervanger is gevonden, zonder dat dit langer mag duren dan drie maanden.
  • 3. Een ontslagnemend lid kan reeds betaalde bedragen niet terugvorderen.
  • 4. Het mandaat van een lid eindigt van rechtswege bij de onbekwaamheidsverklaring of het overlijden van het lid.

Artikel 7. Opschorting lidmaatschap

  • 1. Het lidmaatschap, inclusief het stemrecht, van leden die hun lidmaatschapsbijdragen voor het lopende jaar binnen de door het bestuursorgaan bepaalde termijn niet betalen, wordt opgeschort vanaf de eerste dag van de maand die volgt op de maand van verzending van de aanmaning.
  • 2. Leden die hun lidmaatschapsbijdrage na de regularisatietermijn niet betalen, worden geacht ontslagnemend te zijn.

Artikel 8. Uitsluiting

  • 1. Een lid kan op elk ogenblik, op voorstel van het bestuursorgaan, worden uitgesloten door een bijzonder besluit van de algemene vergadering volgens de wettelijke regels.
  • 2. Een uitgesloten lid kan reeds betaalde bedragen niet terugvorderen.

HOOFDSTUK III.  BESTUUR

Artikel 9

  • 1. Het bestuursorgaan van de vereniging bestaat uit de voorzitter, de ondervoorzitter, de secretaris, de penningmeester, één of meerdere programmaverantwoordelijke(n) en de ceremoniemeester.
  • 2. De verkiezing van de voorzitter en de ondervoorzitter gebeurt nominatief door de algemene vergadering. De andere leden van het bestuursorgaan worden in hun functie op voorstel van de nieuwe voorzitter verkozen door de algemene vergadering.
  • 3. De jaarlijkse algemene vergadering waarop het bestuursorgaan voor het volgende verenigingsjaar wordt verkozen vindt plaats in de loop van de maand juni.

Artikel 10

Om als lid van het bestuursorgaan te kunnen worden verkozen door de Algemene Vergadering, dient men lid van de vereniging te zijn en dient men te beantwoorden aan de voorwaarden voor verkiesbaarheid zoals vastgesteld bij het intern reglement van 5.12.2023.

Artikel 11

Wanneer tijdens de loop van een mandaat een bestuursfunctie openvalt, kan een nieuwe bestuurder door de resterende bestuurders worden benoemd.  Deze voltooit in dit geval het mandaat van de bestuurder die hij/zij vervangt.

Artikel 12

De voorzitter of twee bestuurders roepen het bestuursorgaan bijeen. De voorzitter zit de vergadering voor.  In geval van belet van de voorzitter wordt de vergadering voorgezeten door de ondervoorzitter. Ingeval de ondervoorzitter belet is wordt de vergadering voorgezeten door de oudste van de aanwezige bestuurders.

Minstens drie bestuursleden moeten aanwezig zijn.

De beslissingen worden genomen met gewone meerderheid der aanwezige bestuursleden.

In geval van staking der stemmen is de stem van de voorzitter of van diegene die hem vervangt doorslaggevend.

Van elke vergadering wordt een verslag opgemaakt, ondertekend door wie de vergadering voorzit en bijgehouden door de secretaris.

Artikel 13

Het bestuursorgaan kan alle handelingen van beheer en beschikking verrichten die voor het verwezenlijken van het doel van de vereniging noodzakelijk of dienstig zijn, tenzij zij door de wet of door de statuten bij uitsluiting aan de algemene vergadering opgedragen zijn.  Het bestuursorgaan stelt het intern reglement op en kan dit tevens wijzigen met het akkoord van de (buitengewone) algemene vergadering .

Artikel 14

Het bestuursorgaan vertegenwoordigt de vereniging in en buiten rechte en treedt in rechte op als eiser of als verweerder, door toedoen van de voorzitter, of door een hiertoe gevolmachtigd bestuurder.

Elk lid van het bestuursorgaan beschikt over een algemene handtekeningsbevoegdheid.

Het bestuursorgaan beheert het vermogen dat door de vereniging in de loop der jaren is bijeengespaard en waakt over dit vermogen als een goede huisvader zonder de speculatieve toer op te gaan.

Het doel van dit vermogen is de nodige fondsen klaar te houden om te kunnen ingaan op een zich voordoende opportuniteit die past in het doel van de vereniging.

De spaartegoeden kunnen enkel worden besteed of herbelegd na unaniem akkoord binnen het bestuursorgaan.

HOOFDSTUK IV. DE ALGEMENE VERGADERING

Artikel 15

De algemene vergadering van de leden wordt door het bestuursorgaan bijeengeroepen telkens als het doel of het belang van de vereniging zulks vereist.  Zij komt ten minste eenmaal per jaar bijeen.

De leden worden voor iedere vergadering opgeroepen door de voorzitter of, bij gebreke, de ondervoorzitter of door minstens 20 % van de leden.  De oproeping geschiedt bij gewone brief of mail, vermeldt de agenda en eventuele bijlagen en wordt ten minste vijftien dagen voor de vergadering verzonden .

De vergadering wordt voorgezeten door de voorzitter van het bestuursorgaan, de ondervoorzitter of bij ontstentenis door de oudste der aanwezige leden van het bestuursorgaan.

Elk lid beschikt over één stem op de algemene vergadering. Elk lid kan tevens volmachtdrager zijn voor één ander lid van de vereniging.

Artikel 16

De algemene vergadering is bevoegd voor het wijzigen van de statuten, het benoemen en ontslaan van leden van het bestuursorgaan, het goedkeuren van begrotingen en rekeningen, het vrijwillig ontbinden van de vereniging, het uitsluiten van een lid en alle andere bij de wet voorziene handelingen.

De algemene vergadering beslist over kwijting aan de leden van het bestuursorgaan.

Artikel 17

Buiten de gevallen bepaald bij wet en in de statuten, worden de beslissingen genomen bij gewone meerderheid der aanwezigen of bij volmacht vertegenwoordigde stemmen.

Er kan slechts beslist worden door de algemene vergadering over de punten die in de oproeping werden opgenomen.  Bij staking van stemmen is de stem van de voorzitter, of van diegene die de vergadering voorzit doorslaggevend .  Onthoudingen en ongeldige stemmen worden steeds uit de stemming gehouden.

Een meerderheid van twee derde van de stemmen is vereist voor de uitsluiting van een lid.

Tot wijziging van de statuten (buitengewone algemene vergadering) kan slechts worden beslist met tweederdemeerderheid indien twee derde van de leden aanwezig of vertegenwoordigd zijn.  Indien twee derde van de leden niet aanwezig of vertegenwoordigd zijn op een eerste vergadering kan een tweede vergadering worden bijeengeroepen die zal kunnen beslissen, met dezelfde tweederdemeerderheid, ongeacht het aantal aanwezige leden en/of volmachtdragers.  Elke wijziging met betrekking tot het doel van de vereniging of tot het ontbinden van de vereniging kan slechts met een meerderheid van vier vijfde van de stemmen van de aanwezige of vertegenwoordigde leden worden aangenomen.

Artikel 18

Van elke algemene vergadering wordt een proces-verbaal opgemaakt dat wordt ondertekend door twee leden van het bestuursorgaan en wordt neergelegd op de griffie van de ondernemingsrechtbank. Elk lid heeft het recht om een afschrift te vragen.

HOOFDSTUK V. REKENINGEN EN BEGROTINGEN

Artikel 19

Het verenigingsjaar gaat in op 1 juli en eindigt op 30 juni van het volgend jaar.

Binnen de drie maanden na afsluiting van het werkingsjaar wordt de jaarrekening door het bestuursorgaan ter goedkeuring aan de algemene vergadering voorgelegd.  Op deze vergadering zal ook gestemd worden over de kwijting van de leden van het bestuursorgaan van het desbetreffend werkingsjaar.

HOOFDSTUK VI. ONTBINDING EN VEREFFENING

Artikel 20

In geval van (vrijwillige) ontbinding zal de algemene vergadering, of bij gebreke daarvan, de ondernemingsrechtbank, een of meerdere vereffenaars benoemen. Zij bepaalt tevens hun bevoegdheid , alsmede de vereffeningvoorwaarden .

Artikel 21

Bij ontbinding van de vereniging wordt het vermogen, na voldoening van de schulden, overgedragen aan een vereniging die hetzelfde doel nastreeft, of bij gebreke, aan een of meerdere verenigingen waarvan het doel dat van deze vereniging het meest benadert.  Hierover beslist de algemene vergadering.

Artikel 22

De vigerende wetgeving op de vzw’s is van toepassing op al wat door deze statuten niet wordt geregeld .

Wat de interne werking van de vereniging betreft, stelt het bestuursorgaan een intern reglement op  waarvan de inhoud niet strijdig mag zijn met hetgeen in deze statuten is bepaald.  Het recentst goedgekeurde reglement dateert van 5.12.2023.

Intern Reglement

BRABANT BUSINESS CLUB  – INTERN REGLEMENT –  5 DECEMBER 2023

1  OPRICHTING – VOORWERP

De Brabant Business Club is opgericht in de vorm van een vzw, waarvan de leden minstens eenmaal per week samenkomen op een vaste “stamplaats” of elders.
Er wordt beoogd aan de leden en hun genodigden de gelegenheid te bieden om op een gepersonaliseerde ontmoetingsplaats, binnen een besloten kring en in een gezellige sfeer ongestoord een conversatie te kunnen opzetten, van gedachten te wisselen, contacten te leggen enz.
De vereniging en haar leden kunnen tevens alle activiteiten ondernemen die kaderen binnen het doel waarvoor de vereniging werd opgericht of die dit doel kunnen bevorderen.
De vereniging bewaart haar zelfstandigheid en haar vrijheid van handelswijze ten opzichte van iedere economische, financiële , culturele, sociale of politieke groep.

2 LEDEN

2.1 Het aantal leden is onbeperkt, maar moet minstens twee bedragen.

2.2 Teneinde als lid te kunnen worden aanvaard dient men door een bestaand lid te zijn aangebracht en voorgesteld en dient men minstens drie wekelijkse vergaderingen te hebben bijgewoond. Bij het derde bezoek wordt aan het kandidaat-lid gevraagd zich formeel kandidaat te stellen waarna het bestuursorgaan kan overgaan tot de aanvaarding van het kandidaat-lid als effectief lid van de vereniging. De beslissing met betrekking tot het al dan niet aanvaarden van het kandidaat-lid als effectief lid, wordt uiterlijk binnen een tijdsspanne van drie maanden na de aanvraag genomen.

3 BIJDRAGE

Elk lid dient een bijdrage te betalen. Deze bijdrage dient van jaar tot jaar te worden hernieuwd en het bedrag ervan wordt jaarlijks door het bestuursorgaan vastgesteld.
Elk kandidaat-lid betaalt de bijdrage van zodra zijn/haar kandidatuur wordt aanvaard door het bestuursorgaan. Wie lid wordt tussen 01 februari en 30 juni dient voor het lopende werkingsjaar slechts 50 % van de bijdrage te betalen.

4 BESTUURSORGAAN

4.1 Het bestuursorgaan van de vereniging is samengesteld zoals in de statuten bepaald en omvat volgende functies

– voorzitter: eindverantwoordelijke dagelijks bestuur, verzorgt de algemene coördinatie

– ondervoorzitter: vervangt de voorzitter bij afwezigheid.

– secretaris

– penningmeester

– programmaverantwoordelijke(n)

– ceremoniemeester

Naast de leden van het bestuursorgaan wordt ook de voorzitter van het vorige werkingsjaar uitgenodigd en kunnen ook de voorzitters van eventuele werkgroepen uitgenodigd worden vergaderingen van het bestuursorgaan bij te wonen, doch enkel met raadgevende stem.

Teneinde als lid van het bestuursorgaan te kunnen worden verkozen dient men aan de volgende voorwaarden te voldoen: lid zijn van de vereniging en voorgedragen worden door de voorzitter of door 10 % van de stemgerechtigde leden.

4.2 Het mandaat van voorzitter en ondervoorzitter wordt door de vorige voorzitter elk jaar ter verkiezing voorgelegd aan de algemene vergadering. Tot voorzitter kan men slechts verkozen worden wanneer men minstens één jaar een mandaat in het bestuursorgaan heeft bekleed.

4.3 De voorzitter wordt verkozen bij gewone meerderheid van de uitgebrachte stemmen. Worden meerdere kandidaten voorgedragen en behaalt geen enkel kandidaat de gewone meerderheid, dan vindt een nieuwe stembeurt plaats tussen de twee kandidaten met het hoogste aantal stemmen.
Voor de andere bestuursmandaten worden de kandidaten verkozen die de meeste stemmen halen. Bij staking van stemmen vindt een nieuwe stembeurt plaats tussen de kandidaten die eenzelfde aantal stemmen behaalden. Enkel de betalende leden hebben stemrecht.  Onthoudingen worden uit de stemming gehouden.

4.4 Het bestuursorgaan wordt bijeengeroepen overeenkomstig de statuten en komt minstens eenmaal per trimester samen. Het bestuursorgaan heeft de ruimste beslissingsbevoegdheid en kan alle handelingen van beheer en beschikking verrichten, van welke aard ook, die voor het verwezenlijken van het doel van de vereniging noodzakelijk of dienstig zijn, tenzij deze die door de wet of door de statuten van de vereniging bij uitsluiting aan de algemene vergadering zijn opgedragen.

4.5 Het bestuursorgaan beslist tevens over de toetreding van de leden.

4.6  Het bestuursorgaan kan slechts beslissen indien de helft van de leden
aanwezig is. Alle beslissingen van het bestuursorgaan worden bij gewone meerderheid van stemmen genomen.  Onthoudingen worden buiten de stemming gehouden.

4.7 De bestuursmandaten vallen samen met het werkingsjaar van de vereniging.

4.8 Het bestuursorgaan roept de algemene vergadering bijeen overeenkomstig de statuten.

5 GENODIGDEN

5.1 Elk lid mag een genodigde inschrijven op de website als het een mogelijk toekomstig lid betreft, maximaal driemaal dezelfde persoon.
Dit geldt voor alle vergaderingen, behalve deze waartoe alleen leden toegang hebben, bv. de algemene vergaderingen.
Maximaal drie vergaderingen kunnen als genodigde in hetzelfde werkjaar bijgewoond worden, de openingsreceptie niet meegerekend.
Na drie aanwezigheden moet de genodigde laten weten of hij/zij wenst lid te worden, waarna het bestuur deze aanvraag zal beoordelen.

5.2  Na voorafgaande goedkeuring door het bestuursorgaan kan elk lid sporadisch ook iemand uitnodigen die geen lid kan of wil worden.  In dat geval dient er een bijdrage betaald te worden van (op dit ogenblik) 30 euro per persoon per vergadering: 15 euro als aandeel in de werking  (“lidgeld”) en 15 euro voor de drank, te verhogen met de eventuele kosten van bezoeken en maaltijden. Bij maaltijden met drank inbegrepen valt de tweede schijf van 15 euro weg.  Deze bedragen kunnen maximaal eenmaal per jaar geïndexeerd worden met als basis de index van de consumptieprijzen van januari 2020.  Het bestuursorgaan beslist vanaf welke datum in de toekomst deze indexering toegepast wordt en deelt dit vooraf mee aan de leden.

5.3  De in 5.2 vermelde bedragen zijn ook verschuldigd door de in 5.1 bedoelde genodigde en zijn te betalen door het bestaande lid of door de genodigde, onder elkaar af te spreken.  Indien de genodigde nadien lid wordt zal de betaalde basisbijdrage van 15 plus 15 euro teruggestort worden aan degene die ze heeft betaald.

  1. UITTREDING – UITSLUITING

6.1 Elk lid is vrij op gelijk welk ogenblik uit de vereniging te treden.

6.2 Tot de uitsluiting van een lid kan enkel worden overgegaan bij beslissing van de algemene vergadering indien de feiten die hieraan ten gronde liggen voldoende ernstig worden bevonden.  De uitsluiting van een lid wordt door de algemene vergadering beslist met een meerderheid van twee derde van de stemmen.

6.3 In geval van uittreding en uitsluiting blijven de aan de vereniging betaalde bijdragen verworven.

7 VARIA

7.1 Aanwezigheidsboek
Leden en genodigden dienen op elke bijeenkomst hun naam en handtekening in het aanwezigheidsboek te vermelden. Het aanwezigheidsboek vermeldt de datum van de wekelijkse bijeenkomsten.

7.2 Kledij
De leden dragen tijdens de vergaderingen informele, verzorgde kledij, tenzij dit expliciet anders vermeld staat op de uitnodiging.

7.3 Inschrijvingen
Inschrijven voor activiteiten : wie inschrijft voor een activiteit en niet tijdig afmeldt, zal de verschuldigde bedragen, voor zover ze niet door de club kunnen gerecupereerd worden, binnen de week storten aan de clubkas.

7.4. Elk lid kan via de website van de club het vigerende intern reglement doornemen en verklaart door zijn toetreding uitdrukkelijk akkoord te gaan met de toepassing ervan.

7.5 Rekeningtoezichters

Het bestuursorgaan benoemt op het einde van het werkingsjaar twee rekeningtoezichters. Dezen controleren de rekeningen met medewerking van penningmeester en boekhouder. Zij brengen verslag uit over hun bevindingen op de algemene vergadering van september.